Schoenen worden al lang niet meer gezien als gebruiksvoorwerpen. De schoen is een fashion statement maar laat vooral zien wie we zijn of willen zijn. Om te ontdekken waardoor dit komt hebben wij meerdere onderzoeken naast elkaar gelegd. De één draagt graag hoge hakken en de ander kan niet zonder afgetrapte sneakers. Behalve dat leeftijd, geslacht en gelegenheid een rol spelen, is er meer. Onderling verschillen namelijk onze voorkeuren en interpretaties.
In een eerder artikel lieten wij de infographic van Serenza zien. Hieruit bleek al dat het koop- en besluitgedrag van vrouwen per nationaliteit behoorlijk verschilt. Een aantal leuke voorbeelden: - 91% van de Italiaanse vrouwen koopt hoge hakken uitsluitend in de winkel terwijl 43% van de Duitse vrouwen deze uitsluitend online besteld; - waar Poolse en Britse vrouwen vaak niet meer dan € 50 uitgeven voor een paar schoenen, koopt de italiaanse vrouw met gemak een paar schoenen voor meer dan € 150; - Nederlandse vrouwen vinden comfort belangrijk, Engelse vrouwen gaan voor stijlvol. Uit een ander wereldwijd onderzoek kwamen nog meer nationale verschillen rollen. Zo blijkt dat Françaises, van alle Europese vrouwen, de beste klanten zijn: zij kopen zes paar schoenen per jaar. De Italiaanse vrouw gaat opnieuw voor kwaliteit en koopt met gemak high heels van 12 centimeter of hoger. De Nederlandse vrouw doet dit niet na, zij draagt juist steeds vaker sportschoenen.
Ondanks de nationale verschillen is de schoen ook een modieus item. Voor de vrouwen is dit eigenlijk te zacht uitgedrukt, het rupsje-nooit-genoeg-gevoel is van alle tijden. Uit onderzoek van Elle blijkt dat 94% van de 1200 ondervraagden zegt niet genoeg schoenen in haar kast te hebben, ondanks dat zij al 20 tot 50 paar in haar bezit heeft. We houden vol dat we allemaal proberen modebewust voor de dag te komen, maar uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ruim 26% van de vrouwen een paar stoffen Uggs in de kast heeft staan. Dit laat zien dat een trend na een paar jaar nog steeds voortleeft, maar dan achter de schermen. Deze 26% staat tegenover de 4% van de vrouwen die Christian Louboutins of andere dure pumps in haar kast heeft staan. Op de werkvloer dragen vrouwen pas dagelijks hakken als zij boven de €150.000 per jaar verdienen. Is dit onder de €40.000, dan gaat 71% van deze groep voor comfort en schuift ‘s morgens in haar instappertjes. Uit Brits onderzoek blijkt dat ruim 37% van de vrouwen wel eens oncomfortabele schoenen koopt, als deze er modieus uitzien. Van de 2000 ondervraagden koopt bijna vier op de tien vrouwen schoenen waarvan ze van te voren weten dat ze niet passen. Dit gebeurt het meest tijdens de uitverkoop na de zomer. Helaas gaat deze koopdrang ten koste van onze gezondheid: 80% geeft aan problemen te hebben met hun voeten en bijna de helft heeft hierdoor de huisarts moeten bezoeken.
Je schoenen weerspiegelen je persoonlijkheid, helaas maakt dit je ook ietwat doorzichtig. Uit onderzoek van de Universiteit van Kansas blijkt dat mensen met gemak een type ontrafelen – zelfs politieke voorkeur – door naar de schoenen te kijken. Leeftijd, geslacht, inkomen en emotionele stabiliteit kun je aflezen van iemands schoenen, zo blijkt. Ruim 63 studenten keken naar 208 paar schoenen en beschreven deze factoren vaak goed. Uit het onderzoek blijkt tevens dat enkellaarsjes vooral worden gedragen door agressieve mensen en mensen die zich lastig kunnen binden in een relatie dragen vooral goed verzorgde schoenen. Raar maar waar! Uit bovenstaande onderzoeken blijkt dat de keuze voor onze schoenen voor een groot deel bepaald wordt door onze cultuur. Waar we zijn opgegroeid en onze normen en waarden brengen veel voorkeur met zich mee. De schoen zal de komende jaren blijven functioneren als zowel mode item als een weerspiegeling van je afkomst.