Nike ken je ongetwijfeld: wie kent het niet? Toch is dat natuurlijk niet altijd zo geweest. Het merk werd zorgvuldig opgebouwd, en dat ging met vallen en opstaan. Met name de marketingstrategie heeft Nike veel goeds gedaan. Er waren op bepaalde momenten bijna geen atleten die kozen voor andere schoenen.
Misschien ken je het boek van Phil Knight, Shoe Dog. Dat gaat over Nike en hoe het merk werd opgericht. Dat gebeurde eerst als Blue Ribbon Sports, een naam die later werd veranderd. Wij doken voor je in dit verhaal, om je uit te leggen hoe Nike het grootste sportschoenenmerk werd. Inmiddels is het merk niet meer weg te denken en is de kans groot dat jij ook een paar Nikes in de kast hebt staan.
Wie meer wil weten over het verhaal van Nike kunnen we alleen maar aanraden het boek Shoe Dog te lezen. Daarin lees je hoe het merk werd opgericht, welke uitdagingen daarbij kwamen kijken en hoe de marketing werd opgezet. Dat zorgde er namelijk in grote mate voor dat Nike kon uitgroeien tot het merk dat het vandaag de dag is.
Het was Phil Knight die besloot om een schoenenmerk op te richten, omdat zijn carrière als journalist niet echt van de grond kwam. Hij ontmoette Bill Bowerman, een coach met wie hij een goede band kreeg. Samen besloten ze het merk uit te gaan bouwen, iets dat ging met vallen en opstaan. Meer dan eens was het merk bijna failliet, omdat sommige deals niet doorgingen of omdat de kwaliteit niet geleverd kon worden.
Het verhaal achter Nike leest als een jongensdroom. Het boek beschrijft een verhaal van een jongen met een droom, die onderweg allerlei hordes moet nemen. Hij komt personen tegen die hem helpen, maar moet ook leren wie hij kan vertrouwen. En hij probeert deals te sluiten met bijvoorbeeld grote Japanse bedrijven, wat plotseling helemaal mis dreigt te gaan. Er komen allerlei uitdagingen voorbij, waarbij Knight volhoudt. Zo weet hij uiteindelijk Nike te bouwen, zoals we dat vandaag de dag kennen.
Het begint overigens met een heel andere naam, namelijk Blue Ribbon Sports. Hij weet al wel zeker dat hij sportschoenen wil gaan maken, en dat moeten de beste schoenen worden. Eerst verkoopt hij die gewoon aan vrienden en kennissen. Die groep wordt steeds groter, omdat hij heel duidelijk bezig is met de kwaliteit van de schoenen en een bijdrage aan het comfort van sporters. Op die manier weet Blue Ribbon Sports steeds meer naam te maken.
Het heeft tot 1971 geduurd totdat men besloot om de naam om te vormen naar Nike. Dit volgt na een suggestie van een medewerker, die droomde van de Griekse godin voor de overwinning, met dezelfde naam. Knight zelf vond Dimension 6 nog goed klinken, maar ging uiteindelijk toch overstag en koos voor de nieuwe naam. Daar werd vervolgens een logo bij ontworpen, dat uiteindelijk iconisch is geworden.
Het gaat om de swoosh, die iedereen kent. En die toch niemand zomaar na kan maken, omdat de verhoudingen heel nauw luisteren. Het is de unieke kracht van het merk, met een van de bekendste logo’s ter wereld. Dat logo werd overigens voor 35 dollar ontworpen, door een student grafische vormgeving. Het merk is er wereldberoemd mee geworden. Al kwam dat ook door de enorm slimme marketing, gericht op sporters. Nike dacht goed na over het kanaal, door de schoenen te laten dragen door de sporters die als winnaars in beeld kwamen.
Inmiddels is Nike het grootste sportschoenenmerk ter wereld. Er wordt nog steeds veel aandacht geschonken aan sporters. Als zij de schoenen van het merk dragen, leidt dat vanzelf tot meer verkoop bij een breed publiek. Dat was en is de filosofie van het merk.
De schoenen van Nike werden misschien niet gedragen door een president. In plaats daarvan waren het topsporters die het merk groot wisten te maken. En die dat nog steeds doen, waardoor Nike enorm succesvol is.
Wij werken samen met meer dan 100 webwinkels. Dat betekent dat je bij hen de Nike schoenen koopt die je zoekt. Bekijk de verschillende modellen en aanbiedingen, voor een sportief paar schoenen met maximaal comfort.