Vans is met z’n schoenen al sinds 1966 trouw aan het originele design daarvan. Er is door de jaren heen af en toe wel wat veranderd, en er zijn allerlei andere modellen bij gekomen. Toch is het originele design ook nog steeds verkrijgbaar. Zo wist Vans uit te groeien tot een iconisch schoenenmerk.
Het bedrijf werd opgericht door de broers Paul en Jim van Doren. Dat deden ze in Californië, onder de naam Van Doren Rubber Company. Ze maakten daar de Vans #44 Deck Shoe. Inmiddels kennen we die schoen als de Authentic. Bijna iedereen heeft er wel een paar van in de kast staan. De schoenen lopen lekker comfortabel en combineren makkelijk met allerlei (casual) outfits.
Het waren in eerste instantie de skateboarders die zich aangetrokken voelden tot Vans. Dat was nog niet vanwege het geslaagde design, omdat dit pas later heel populair werd. Sterker nog, juist op het moment dat het merk nog niet zo bekend was sprak dit de alternatieve gemeenschap aan. Dat is door de jaren heen veranderd, al is het merk nog altijd populair bij skaters.
Dat geldt natuurlijk voor de nieuwe ontwerpen, zoals de Vans #95 met een gevoerde kraag. En het geldt ook voor het originele design, dat in 1966 ontworpen werd en nog steeds beschikbaar is. Zo blijft het merk trouw aan waarmee het ooit allemaal begon. Als eerbetoon en als belangrijkste basis voor de iconische status die het merk heeft weten te bereiken.
Het verhaal achter Vans begint natuurlijk met de bekende Jazz-streep. Het is een sidestreep op de schoenen, die er nog altijd in terug te vinden is. Sterker nog, het is een van de design-kenmerken die men eigenlijk nooit loslaat. Dit begon overigens met een simpele tekening van Paul van Doren. Later werd pas duidelijk dat dit hét herkenbare element van de schoenen zou worden.
In 1966 waren het vooral de skateboarders die het merk omarmden. Zij vonden het stoere en alternatieve schoenen, heel anders dan wat er op dat moment verkrijgbaar was. Bovendien hadden de schoenen de juiste demping en sprak het design ze natuurlijk aan. Vooral de combinatie van slechts zwart met wit leek een schot in de roos. Het zijn nog steeds de belangrijkste kleuren voor het merk, al is er natuurlijk veel meer verkrijgbaar.
Al in 1976 lanceerde het merk de slogan Off the Wall. Het is altijd de slogan gebleven. Dit kenmerkt het straatse karakter van de schoenen, dat goed past bij skaters en andere alternatieve doelgroepen die het merk nog altijd omarmen. De unieke kracht van Vans is dat het aan de ene kant een heel alternatief merk is, dat tegelijkertijd toch het brede publiek heeft weten te bereiken. Dat lukt met schoenen die heel alternatief of juist iconisch ogen, en tegelijkertijd lekker comfortabel zijn. De schoenen zijn Off the Wall, maar voldoen daarnaast aan de belangrijkste eisen voor iedereen die zoekt naar een goed paar schoenen.
Het succes van Vans is enorm. Het merk lanceerde in 2016 bijvoorbeeld een campagne om 50 jaar Vans Off the Wall te vieren. The Story of Vans werd een enorm succes. De historische campagne brak records aan views en werd in allerlei talen over de hele wereld goed ontvangen. Ook het House of Vans was een groot succes, met tien evenementen over heel de wereld. Zo werd er een eerbetoon aan de schoenen gegeven, en kregen nieuwkomers bij het merk een warm welkom.
De schoenen van Vans zijn al sinds 1966 trouw aan het originele design. Het is de historie van het merk die daarmee heel belangrijk en bekend is, net als bijvoorbeeld bij Adidas en Puma. Het is een van de iconische merken waarvan iedereen een paar in de kast heeft staan, of zou moeten hebben staan.
Bestel de schoenen van Vans eenvoudig online. Dat geldt voor het iconische design uit 1966 met de Jazz-streep, net als voor de moderne en hippe modellen. Ze zijn er in allerlei kleuren en stijlen, bijvoorbeeld voor extra comfort of voor een net andere look. Op die manier zijn er schoenen in alle soorten, maten en modellen. Jij bestelt ze eenvoudig online, bij de meer dan 100 webwinkels waarmee we samenwerken.